27 dec 2012 - Reisverslag uit Srê Âmbĕl, Cambodja van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 27 dec 2012 - Reisverslag uit Srê Âmbĕl, Cambodja van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

27 dec 2012

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Ad

27 December 2012 | Cambodja, Srê Âmbĕl

Tocht naar Sre Ambul
Om 06.15 hadden we onze fietsen weer op geladen met onze bagage en klaar om het stoffige Phumi Real Veng te verlaten. Want dat was het. Na het fietsen waren we onder de douchen geweest, maar nadat we het dorpje in geweest waren, had het best weer gekund, zo stoffig was Phumi Real Veng . Het was daar ook markt en voor deze markt waren grote machines, gewoon tussen de mensen door aan de weg aan het werken. Onder genot van heerlijke icekoffie hebben we hier met verbazing naar zitten kijken. De dag hebben we afgesloten met een heerlijke maaltijd in het enige restaurant dat Phumi Real Veng rijk was.
Dus om 06.15 waren we weer op weg. De dag begon heerlijk koel en de weg was goed, geen kapotte stukken er tussen zoals gisteren. De bedoeling was om onderweg broodjes te kopen en dan ergens koffie te drinken met een broodje. Na ongeveer 15 km nog geen broodjes gezien en de eet en drinkstalletjes/tentjes waren ook veel schaarser aanwezig als we gewend waren ondertussen. Er kwam een klein dorpje in zicht waar we neer streken in een net restaurantje voor de Cambodjaanse begrippen. Nu moest ik s ’morgens aan de rijst met kip. Voor Ad is dat geen probleem maar voor mij die het liefst aan de yoghurt met havervlokken zit , wel. Zo wie zo zijn hier geen melkproducten te krijgen. In Vietnam konden nog wel een yoghurt kopen, maar hier in Cambodja niet. We kregen bij de rijst en kip ook nog omelet. De kip heb ik met de omelet van Ad geruild. Blij dat we ontbeten hadden gingen we weer op weg. Een stukje verder zagen we een mooi , maar wat verwaarloosd tempelcomplex. We hebben hier even rondgekeken , foto’s gemaakt en met een monnik (gewikkeld in het oranje) gesproken. Hij kon wat Engels. Hierna weer verder. We hebben tussen de palmboomplantages gefietst en zagen later de fabriek waar palmolie gefabriceerd wordt. Waar ze dat voor gebruiken weet ik niet precies. Dat gaan we uitzoeken als we in het hotel komen dat op de kaart stond en onze eindbestemming zou worden. Het verliep allemaal voorspoedig tot dat we meer in de bergen kwamen. Ondertussen was het weer flink warm geworden en ik had het moeilijk met de beklimmingen. Ik heb wel tegen Ad gezegd dat hij nooit meer mag zeggen dat er een relaxte fietsdag aan komt, want dat pakt steeds anders uit. De afstand bleek ook nog eens meer te zijn als op de kaart stond. Uiteindelijk aangekomen in Sre Ambul begon de zoektocht naar het hotel. Dat bleek er niet te zijn, wel diverse guesthouses. Wijs geworden van gisteren heeft Ad deze eerst geïnspecteerd voordat we besloten welke we zouden nemen. Sommige zijn zo vies en als je dan al keus hebt. De uitbaatster is een bijzonder aardige vrouw en kon een beetje Engels. Ze was erg geïnteresseerd in ons en we hebben met haar een leuk gesprek gehad. Met verder behulp van handen , voeten, foto’s op de telefoon en de Lonely planet. Ze heeft met haar man ook een restaurantje en ik denk dat we daar onze dag af gaan sluiten.
Nu zitten we even buiten op een bankje te kijken naar alle kinderen die uit school komen en weer hello roepen . Nu komen er ook een paar runderen voorbij rennen in de straat. Dat kan hier allemaal.

• 28 December 2012 - 09:27

Inge Van Wesenbeeck:

Hoi ad en janny,

Wat mooi om te lezen wat jullie allemaal geweest zijn en wat jullie meemaken. Ik las jullie bericht over accommodaties in Ko chang. Ik ben daar begin dit jaar geweest. Ze hebben heel veel hotels in white sand beach. En volgens mij staat nog niet een kwart op internet. Wij hebben daar verbleven in een heel mooi hotel, de naam weet ik niet meer. Maar het lag tussen het dorp en café amsterdam in, niet aan de kant vh strand en met een olifant in het logo. Het hotel was geel van kleur, lelijk van buiten, maar prachtig van binnen!! Met een heerlijk ontbijt. Succes en veel plezier nog op jullie mooie reis. Groetjes inge

• 28 December 2012 - 10:51

Renate:

Zo zie je maar weer, niet gelijk happen bij het eerste wat je voorbij komt. Gelukkig leren jullie van je ervaringen (haha).
    Nou janny, als je thuis komt, kun je meteen aan je havervlokken, maar nu nog even de rijst met kip.
    Petje af voor jullie en ook voor de verslagen die jullie maken na een hele fietsrit.
    groetjes

• 28 December 2012 - 13:33

Wil:

Hoi Ad en Janny.
    Wat een luxe vandaag.twee verslagen nog wel.
    Hadden jullie de fruitgekte omdat jullie al het fruit gefotografeerd hebben.
    Nou nog eventjes Janny,he eind komt in zicht.
    Gr van ons.
    Fran en Wil.

• 28 December 2012 - 14:09

Corrie:

Hoi Ad en Janny,

Inderdaad al doende leert men. Eea vraagt wel heel wat aanpassingen van jullie. Een leuk avontuur waar jullie mee bezig zijn. Wel een andere Kerst geweest dan hier in het natte Nederland. Nog veel plezier.
    gr Frits en Corrie