29 september – weer een natte dag - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 29 september – weer een natte dag - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

29 september – weer een natte dag

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

29 September 2014 | Argentinië, Puerto Iguazú

Dit is onze laatste dag bij de watervallen van Iguazu. Afhankelijk van de hoeveelheid water zijn er tussen de 270 en 300 watervallen. Het bekendste deel van de watervallen is de "Garganta do Diabo" (keel van de duivel), een grote halfronde waterval van 150 meter breed waarin het water 70 meter in de diepte stort (bron Wikipedia). Bij het verlaten van het park gisteren hadden we onze kaarten moeten laten stempelen, dan konden we vandaag voor de halve prijs naar binnen. Door de enorme regenbui gisteren hadden we het park hals-over-kop verlaten en onze kaarten hadden we dus niet af laten stempelen. We hadden voor vandaag de keuze om voor 1 dag naar Brazilie te gaan of toch nog een keer terug naar het park. En voor dat laatste kozen we. Bij de kassa bleek dat we toch met 50% korting naar binnen konden zonder de gestempelde kaarten als we een foto van in het park konden laten zien. Dat ging gelukkig, ik had een foto op mijn Iphone van ons in de boot met op de achtergrond de watervallen. Nu hadden we onze poncho’s wel meegenomen, tijdens de boottocht hadden we wat wandelpaden kort boven de watervallen gezien en daar wilden we nu naar toe.
In het park liep een treintje wat ons naar het begin van de wandeltocht bracht. Onderweg werden we gewaarschuwd voor apen en coatis, speciaal voor het bijten en dat ze dingen kunnen stelen bij je. Een coati is een witsnuitneusbeer, op een terras liepen er wel 20 rond op zoek naar voedsel. Eentje hing er ook meteen aan de tas die Janny droeg. Bij het winkeltje stond een mannetje de beesten buiten te houden. Op het terras wilde een stelletje gaan zitten om hun koffie te drinken, meteen sprong er een witsnuitneusbeer op tafel en scheurde de suikerzakjes open. Er ging dus ook niemand meer op het terras zitten. Best wel een probleem dus op dit terras, veel plaats maar geen klanten.
De wandeltocht gaf ons heel vaak hele mooie uitzichten op de watervallen, op hele stukken werd je ook nat van het opspattende water. Door de kracht van het water had je ook constant een bulderend geluid op de achtergrond. Als je hierin valt, heb je geen enkele kans om het te overleven. Onderweg hadden we nog een hele leuke ontmoeting met een Japans gezelschap die een t-shirt droegen met reclame van Japanse firma’s en van Randstad. Het bleek het bestuur van de Japanse rugbybond te zijn, kaartjes en namen uitgewisseld, en weer verder. Het is niet te doen om ieder uitzicht en iedere ervaring van ons te beschrijven, maar reken maar dat het overweldigend was en dat wij heel blij waren dat we hier nog een keer terug zijn gegaan. Bekijk de foto’s en later de film(s) op Youtube. Want ik heb heel veel gefilmd met de GoPro onderweg, met het handstatief kon ik vaak kort boven het wateroppervlak filmen. Ik heb de films bekeken op de Ipad en het was heel mooi!
Morgen rijden we weer verder, in de richting van Rosario. Rosario is de geboortestad van Che Guevarra en het is in grootte de 3e stad van Argentinie. Het plan is om donderdagavond daar aan te komen en zondagochtend weer te vertrekken, dan naar onze laatste reisdoel, Buenos Aires. Naar Rosario is bijna 1200 km rijden over niet al te beste wegen, 3 dagen is een prima planning.

• 30 September 2014 - 08:04

Corrie:

Hoi Ad en Janny. Wat een mooie indrukken van jullie vakantie krijgen we door de mooie fotos. Blijf genieten.
    gr. Corrie en Frits

• 30 September 2014 - 09:24

Rita:

Hallo Ad en Janny

Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken, geniet ervan voor je het weet sta je weer met beide voeten in Nederland.

groetjes Rita

• 30 September 2014 - 09:40

Thea Hensen:

indrukwekkende foto's! Pracht ervaring,dat neem je n gedachten altijd mee.Veel plezier verder nog.

• 30 September 2014 - 10:24

Nardi:

Wat een mooi verhaal, belevenissen en mooi foto's. Heerlijk ook met de auto te doen. Lgrts

• 30 September 2014 - 10:43

Chris:

Ziet er gaaf uit. Succes met de tocht naar Rosario!

• 30 September 2014 - 10:50

Mmonique:

Hoi Ad en Janny,

Wat een mooi verhaal om te lezen en de foto's zijn ook prachtig. Leuk om jullie zo te zien genieten, we genieten lekker mee. Nog veel plezier.

groetjes Monique en Frank

• 30 September 2014 - 15:57

Mieke:

Ziet er schotterend uit, wat 'n mooie foto's, vooral die met de regenboog erbij. En de verhalen, ook heel leuk om te lezen. Geniet ze nog.
    Groetjes Mieke

• 01 Oktober 2014 - 19:46

Renate:

Hoi Janny en Ad,

Wat een "geweld" op de achtergrond zeg, mooie plaatjes. Tja en Janny, je trekt wel vaker rare snuiters aan, dus zo'n coati kan je wel aan (haha).
    Zie je snel hier in Nederland, maar geniet nog van de dagen die je daar bent. Succes met de lange tocht.

• 01 Oktober 2014 - 22:47

Hanny:

Prachtig! Ik hoor hier het water bulderen!

• 10 Oktober 2014 - 16:19

Jesus :

hello my friend!!!! good luck, en sus viajes a traves de la argentina, yo soy jesus de rosario,argentina.
    mucho exitos en todo es maravilloso todo, lo que hacen.

• 14 Oktober 2014 - 16:21

Wwilma Gerrits:

hallo jongens wat n prachtig land!mn laptop weer terug dus late reaktie!jullie zijn alweer in nederland xxx gr wilma