9 oktober – terugreis - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 9 oktober – terugreis - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

9 oktober – terugreis

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

09 Oktober 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Ons laatste reisverslag uit Argentinie, we zitten nu in de lobby, alles ingepakt. De nodige zaken weggegooid en met resultaat, onze handbagage is een stuk lichter en dat is wel lekker voor onderweg.
In ons vorige reisverslag hadden we al vermeld dat we een heerlijk hotel hadden en die mening hielden we ook. We hadden 2 dagen Rosario gepland, goed om energie op te doen voor de laatste rit naar Buenos Aires.
Che Guevarra is toch wel een van de bekendste inwoners geweest van Rosaria, maar de Argentijnen wisten politiek gezien niet goed raad met de naam die hij had opgebouwd. Voor het huis waar hij geboren is, was wel aangeduid met een bord. Maar dat was ook echt alles. Hij heeft ook een standbeeld, ergens op een plein ver buiten het centrum. Zo ver weg, dat we daar bij vertrek uit Rosario zijn langsgereden. Rosario heeft ook een mooie boulevard langs de rivier, een fijne plek om te lunchen. Een fabriek met enkele graansilo’s is omgebouwd tot museum, maar dat was een tegenvaller. Er hingen in totaal 20 kunstwerken en dat was het. Wel leuk om het inwendige van een graansilo te kunnen bekijken.
Op zondag 5 oktober vertrokken we voor de laatste rit, naar Buenos Aires. En juist nu liet de navigatie ons in de steek. Wat we ook deden, Buenos Aires stond er niet in. Wel in de afgelopen weken ieder klein dorpje, maar de hoofdstad dan weer niet. Onderweg bij het inrijden naar een benzinepomp gemerkt hoe slecht het wegdek daar is. De hele inrit waren allemaal verschrikkelijk diepe kuilen. Ik wilde al uitstappen om de voorwielophanging op te rapen. Uitvoegstroken kennen ze hier niet, een haakse bocht naar de inrit, dus vol in de remmen om die te kunnen halen. Het voordeel is dan wel dat niemand zich daar druk over maakt.
Ons plan was om de fietsen naar een bagageloket op het vliegveld te brengen, dan de spullen naar het hotel, de auto weer terug naar het vliegveld naar het kantoor van Sixt en dan met de taxi naar het hotel. Vlak bij Buenos Aires begon het heel hard te regenen wat het zicht en het rijden niet ten goede kwam. Enorm inspannend is het dan om zonder deuken aan te komen. Op weg naar het vliegveld voor de fietsen af te leveren, kwamen we erachter dat het wel heel lang ging duren allemaal. Dus besloten we om de fietsen toch maar mee te nemen naar het hotel. Bij het verlaten van de snelweg kwamen we op de Avenida de 9 Julio, 4 rijbanen van ieder 5 rijstroken. Bij het oprijden kwam er met volle vaart een auto van links die vlak voor me langs ging om rechtsaf te gaan. Uiteraard met het voldoen aan regel 1, weten jullie die nog? Bij het veranderen van rijrichting is het verboden om richting aan te geven. Als iemand van jullie hier ooit een tweedehands auto zou kopen, garandeer ik dat de richtingaanwijzers nog prima werken.
Maar goed, het hotel gevonden, spullen afgeleverd en naar het vliegveld. Een jongen van het kantoor in Cordoba had met het telefoonnummer van het kantoor in Buenos Aires gegeven. Daar naar toe gebeld, antwoordmachine dat ze maandagmorgen weer open waren. Vervolgens nog meerdere nummers geprobeerd, maar geen succes. Op het vliegveld bij de infobalie gevraagd: Ja, die van Sixt zijn er normaal wel, maar niet op zondag. Hoe komen we nu op een goede manier van de auto af? Weer maar eens gebeld naar Cordoba en het probleem uitgelegd. Parkeer de auto maar op een parkeerterrein in de buurt en de sleutel op het linkervoorwiel leggen. Nee hoor, dat doen we wel vaker zo. Ik heb voor alle zekerheid foto’s gemaakt van de auto, toen ik de auto meekreeg zaten er wel wat schadeplekjes op en die zijn ook genoteerd. Later in het hotel een mail gemaakt naar Sixt over de bevindingen van vandaag en het verzoek om op mijn mail te reageren. Tot vandaag nog niets gehoord.
Maandag zijn we met een hop on-hop af bus meegegaan, lekker relaxt langs alle hoogtepunten. We hadden het plan om uit te stappen in de wijk Boca en bij het graf van Eva Perron. Een van de hoogtepunten was het Plaza de 25 Mayo, het plein waar jarenlang iedere week werd gedemonstreerd door een groep vrouwen, de Dwaze Moeders. Daar wilden we nog een keer naar terug. In de wijk Boca stapten we uit, bij het stadion van Boca Juniors. Voor de niet-voetballers, het Ajax van Argentinie.
De clubkleuren zijn geel en blauw en zowat de hele wijk is geel en blauw. Daar rondgekeken en in een binnentuin geluncht. Terug naar de bus, maar waar zijn de kaartjes? Hoe we ook zochten, niet gevonden. Bij het boeken hadden we een fles wijn gekregen en ieder een plattegrond. Ik had ook nog een foto van het instappen in de bus. Dit alles bij elkaar was voor de doorbitch niet voldoende om ons weer in te laten stappen.
Dinsdag zijn we naar Tigre geweest, een dorp in de buurt aan de delta van de Rio Plata, volgens de boeken lijkt de delta op de Everglades. We besloten om met de trein te gaan, die vorm van vervoer hadden we hier nog niet gehad. Onderweg konden we overstappen naar een mooie oude trein, een boemeltje uit de vorige eeuw. Dat liep toch even anders, op veel plaatsen in Argentinie staat reclame dat de overheid bezig is om het spoor te vernieuwen. Dat hadden ze hier dus al gedaan. Na 2,5 uur vanaf het hotel stonden we dan toch in Tigre. Daar een excursie van 2 uur geboekt en wij het water op. Mooi, maar niet echt bijzonder. Het leek meer op een excursie langs alle mooie huizen hier.
Woensdag zijn we op souvenirjacht gegaan en ik ben naar het bureau van Policia Touristica geweest om een badge te ruilen. Het voordeel van dat bureau was dat er zeker iemand Engels sprak. Ik werd hartelijk ontvangen en het ruilen was geen probleem.
En nu donderdagmorgen 11.30 u in de lobby en bezig met het voorlopig laatste verslag van deze reis. Iedereen bedankt voor het lezen en het reageren. Als de film klaar is en op Youtube staat, laat ik het weten.

• 09 Oktober 2014 - 16:40

Corrie:

Wat zullen we jullie fotos en verslagen gaan missen. Goede reis en tot weer in waalwijk. Xx

• 09 Oktober 2014 - 17:40

Rita:

Wat hebben jullie een geweldige, aparte reis gemaakt, wat een avontuur, een hele goede terugreis!!

• 09 Oktober 2014 - 18:25

Gallina:

Iedere donderdagmiddag om 15.30 lopen de moeders nog rondjes op het plein voor de Casa Rosada.( plein 25de Mayo) Indrukwekkend om te zien!

• 09 Oktober 2014 - 19:25

Frits:

Wij wensen jullie een voorspoedige terugreis toe, tot ziens in Waalwijk, groetjes van Frits en Corrie

• 09 Oktober 2014 - 20:09

Wil:

Hoi Ad en Janny.
    GeEn verslagen meer:dat wordt wennen.
    We horen de verhalen straks en de foto's zullen we vast nog zien.
    Een voorspoedige reis !

• 09 Oktober 2014 - 20:09

Wil:

Hoi Ad en Janny.
    GeEn verslagen meer:dat wordt wennen.
    We horen de verhalen straks en de foto's zullen we vast nog zien.
    Een voorspoedige reis !

• 09 Oktober 2014 - 22:23

Marianne:

Bedankt voort het laten meebeleven van jullie reis!
    Veilige vlucht en we bellen weer!
    Marianne.

• 10 Oktober 2014 - 23:39

Geert:

Beste Ad en Janny

Het was leuk jullie reis al lezende mee te beleven.
    Vanaf maandag krijg ik een gesproken verslag.
    Goede reis terug.

Groetjes