Vennbahn - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu Vennbahn - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

05 Juni 2015 | Nederland, Waalwijk

Vennbahn

De lezers van ons reisdagboek weten misschien nog dat het fietsen in Argentinie heel anders is gelopen. De omgeving, conditie van de wegen, vrachtwagens, honden, beklimmingen, saai landschap, heeft ons toen doen besluiten om het fietsen te stoppen. We hebben het er samen nog vaak over gehad, maar fietsen in vliegtuigen, vermoeiende reizen, geen echt lange vakanties, leeftijd, gewicht van bagage, dat doen we niet meer. We stoppen zeker niet met het maken van langere fietstochten maar het zal meestal zijn met een vertrek vanaf huis. Ook heerlijk, gewoon je fiets bepakken, deur dicht en gaan.

We hebben gekozen voor het fietsen van de Vennbahnroute. Een route over een voormalige spoorlijn, waardoor de stijging niet meer dan 2% zal zijn. De route loopt tussen Aken en Troisvierges in Luxemburg. Maar we fietsen ook naar Aken toe en vanaf Troisvierges weer terug naar huis. Mocht de vakantie niet lang genoeg zijn, dan pakken we ergens de trein om weer op tijd naar huis te gaan.

We hebben de route naar Aken vrijwel geheel via fietsknooppunten gepland, grofweg Waalwijk, Tilburg, Eersel, de grens over naar Lommel, via allerlei jaagpaden langs kanalen weer de grens over bij Born, Sittard, Heerlen, Aken. Dit stuk is ca. 165 km lang. Daarna de Vennbahn van 125 km en vervolgens via Luik en Hasselt bij Postel de grens naar Nederland weer over, om dan via Reusel weer naar Waalwijk te fietsen. Dit stuk is 235 km, wat het totaal op 525 km brengt. Tenzij we een stuk met de trein gaan doen.

We zijn lid geworden van de stichting ‘ Vrienden op de fiets’, dat is overnachten bij leden van deze stichting. Meestal zijn dit ook fietsers of wandelaars, dus een gezamenlijk gespreksonderwerp is dan al snel gevonden.

De bagage op de fietsen moet passen in de 2 achtertassen en de stuurtas. Maar dat moet zeker gaan lukken, kort samengevat: kleding, toiletspullen, benzinebrander, wat kookspullen en de electronica. GPS, GoPro, e-readers, camera, telefoon, laptopje, Ipad en de nodige laders, kabels en batterijen.

We houden jullie op de hoogte van onze reis, via de verslagen die we hier gaan plaatsen.

• 05 Juni 2015 - 18:15

Mieke:

Erg leuk om te lezen, dat jullie toch weer een fietstrip(je) gaan maken. Succes. Groetjes Mieke

• 05 Juni 2015 - 22:38

Marianne:

Hoi Janny en Ad,
    Dit klinkt heel goed en gaat jullie vast lukken!
    Heel veel fietsgeniegens en ik lees wel hoe het verder gaat!
    Succes! Marianne en Thei

• 06 Juni 2015 - 21:11

Thea Hensen:

mooi en wijs plan!

• 18 Juni 2015 - 18:32

Joyce:

Bijna is het zover..

Nogmaals veel plezier, geniet van de omgeving en elkaar.

Grt Joyce

• 19 Juni 2015 - 05:54

Carolien:

Ha Janny en Ad,
    Goed om te horen en leuk om te lezen dat jullie weer op het ijzeren ros stappen voor een tocht. Wij zijn erg benieuwd hoe het bevalt. Toen je er over vertelde heb ik het gelijk maar eens opgezocht op internet. Ook deze tocht op ons lijstje gezet. Afgelopen jaar hebben wij 'rondje Nederland' gedaan, ook een aanrader.
    Wij gaan jullie volgen. Veel plezier met de voorbereidingen.

Tot gauw,
    Marcel en Carolien