30 september 2016 - Pueblo - Reisverslag uit Pueblo, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 30 september 2016 - Pueblo - Reisverslag uit Pueblo, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

30 september 2016 - Pueblo

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

30 September 2016 | Verenigde Staten, Pueblo

27 september 2016 - Riverside/Fairplay - 327 km
Lekker op tijd weg, aan de overkant bij het Bear Trap cafe een ontbijt genomen. We raakten nog heel uitvoerig in gesprek met een Amerikaan over het debat tussen Clinton en Trump. Hij had een rake opmerking over Trump, die man wil geen president worden maar hij wil winnen en toevallig is het nu een race voor het presidentschap. Volgens hem wordt het onderwerp geloof en politieke overtuiging vaak niet besproken met buitenstaanders. Hij had bij het afscheid nog een bijzondere groet: Bedankt voor het bezoeken van mijn land.
Onderweg werd er uitvoerig aan de weg gewerkt. Hier staan er dan vaak aan beide zijden van de werkzaamheden een 'flagger' met een bordje STOP of SLOW. Ik heb geen idee of een flagger zijn werk leuk vindt. het lijkt ons niets.
Tijdens mijn reis heb ik onderweg koffie gedronken in Hot Sulphur Springs, maar nu was het restaurant al een hele tijd dicht. Dat heb ik al vaker gezien dat de gelegenheden die ik herkende nu helemaal dicht waren. En dat was dan ook nog regelmatig de gelegenheid die op mijn etappes vaak de enige gelegenheid was. Nu zal iedere wereldfietser toch wel zorgen voor een soort noodrantsoen, maar het is toch niet fijn als een koffiestop waar je je al kilometers lang op instelt, dan niet door kan gaan. Ik heb me ook vandaag weer vaak afgevraagd waarom ik de fietstocht zo leuk vond. Maar goed dat denk je nu in een stuk blik gezeten waar je al harder gaat door je rechtervoet naar beneden te doen en niet harder hoeft te gaan trappen. Want zowel Wyoming als Colorado hebben toch wel veel lange rechte wegen op de route. En ik zeg bewust niet vlakke wegen, want dat waren het zeker niet.
De natuur is op dit moment zo onbeschrijfelijk mooi, al die rode, gele, goude tinten tegen een achtergrond allerlei tinten groen. Dan nog een strakblauwe lucht erboven en een lekkere temperatuur die richting de 20 gr C gaat.
Rondom Breckenridge was het nog even lastig om de weg te vinden omdat er hier veel fietspaden zijn en die staan beschrijven op de kaarten die wij onderweg gebruiken. Breckenridge ligt midden in een wintersportgebied en dat begint hier al te naderen. Vlak voorbij Breckenridge ligt de hoogste pas van de fietsroute, 11539 feet = 3517 meter.
Kort voorbij het hoogste punt hebben we een overnachting geboekt, in Fairplay. In een echt oud hotel, alles van hout en de laatste 100 jaar niets aan de inrichting veranderd. Het was heel mooi en schoon, maar echt zoals je in de oude Amerikaanse films ziet. In dit hotel hebben we ook de eerste Nederlanders ontmoet, Bas en Ieke uit Heumen (bij Nijmegen). Onder de vierdaagsewandelaars zeker bekend, Heumen.
We hadden een heel leuk gesprek in de lobby en vervolgens zijn we ook met hen gaan eten. Wij hebben een hele leuke avond gehad. Bas en Ieke, bedankt.

28 september 2016 - Fairplay/Pueblo - 227 km
Dit is de laatste etappe van mijn fietsreis, Pueblo was de grootste stad die ik onderweg heb aangedaan. Het is wel een raar gevoel om hier te eindigen, maar het vervolg is ook geweldig. San Francisco, op ons lijstje staan de Golden Gatebridge, bezoek aan Alcatraz, een rit met de tram, kortom genoeg te doen.
Vandaag komen we ook langs Hartsel, het kleine stadje in Colorado waar ik heb overnacht in een ranch. Waar ik een auto meekreeg om in het dorp geld te halen en wat te eten. Kortom, waar ik leuke herinneringen aan heb. Hartsel is nog een steeds een bijna verlaten stadje, benzinepomp, winkel, restaurant(je) en veel campers die permanent bewoond worden. En verder veel rotzooi bij de campers. Het is wel duidelijk dat ze hier geen welstandscommissie kennen.
Op het terrein van de ranch stonden enkele auto's, wat campers en er liepen veel geiten, maar verder zagen we niemand. Ik liep de ranch binnen, de deur was gewoon open. En ook binnen alles open en niemand thuis. Weer naar buiten en nog even gewacht. Ja hoor, in een aftandse auto kwam een man het terrein oprijden. Hij bleek de beheerder te zijn. Ik vertelde dat wij geprobeerd hadden hier te boeken. Sorry, de website is niet meer bijgewerkt. Dat ik meerdere keren heb gebeld. Sorry, het nummer wat op de website staat is afgesloten. De nieuwe eigenaar had de ranch gekocht en een deel van de grond er om heen. En hij moest het nu allemaal bijhouden en opknappen. Het hoofdgebouw was nog steeds net zo mooi als toen ik er was. Foto's maken was geen probleem en even later namen we hartelijk afscheid.
De volgende plaats waar ik herinneringen aan heb, is Canon City. Ik heb er overnacht en ik herinnerde me dat er een toeristisch treintje reed naar een kloof, Royal Gorge. Op weg zagen we de afslag naar de bovenkant van de Royal Gorge, tijd genoeg vandaag dus meteen even gaan kijken. Een flinke toeristische attractie maar de toegangsprijs viel wel mee, de oversteek met de gondel zat er ook bij, zo vaak als je wilde. Het was er ook niet heel druk, kortom ideaal dus. Naast de gondel zaten nog 2 kabels waarmee in een soort stoeltje vanaf de overzijde (hoog) naar deze kant (laag) kon glijden. Wij in de gondel en wat is dat hoog zeg, 400 m boven het water en de spoorrail, ver in de diepte. Aan de overzijde kon je nog een stukje omhoog lopen, als je met de zipline terug wilde en durfde. Wij eerst kijken naar andere mensen, vanaf de brug zijn dat dan kleine stipjes hoog in de lucht. We zagen ergens staan dat de lijn 600 meter lang was en natuurlijk ook ongeveer 400 meter hoog boven de kloof. Maar goed, al die andere mensen zijn ook al veilig aan de overkant gekomen, dus waarom wij niet?
Goed stoer naar boven lopen, kaartjes kopen, verklaring ondertekenen, alles wat kan vallen moest ik het kantoortje blijven. Nog een stukje naaar boven en daar werden we ingesnoerd aan een katrol. Het poortje voor ons ging open en weg waren we. En wat was dat hoog en prachtig om te doen, geweldig die wind langs je oren. Aan de overkant konden we de foto's en de film kopen, we kregen het meteen mee op een USB-stick. Deze ervaring hadden we zeker niet willen missen. Weer met de gondel naar de overkant om de spullen op te halen en daarna over de brug terug lopen. Vandaag zag ik dat deze brug op het lijstje '10 bruggen die je doen huiveren' staat van Columbus Travel en dan op nummer 5. Best een beetje trots liepen we over deze brug.
In Pueblo bleek het hotel gedeeltelijk gerenoveerd te zijn en wij hadden een kamer in het nieuwe deel. Wel lekker omdat we hier wat willen uitrusten voordat we de reis naar San Francisco beginnen.

29 en 30 september 2016 - Pueblo
Donderdag hebben we vooral gewinkeld, de Levis zijn hier best goedkoop, net als de geheugenkaarten. Ik ben nu aan de laatste bezig, ondanks dat ik ze vanaf de kaart op 2 plaatsen opsla, wil ik de kaarten niet wissen. We zijn ook in de Walmart geweest hier, ik denk dat je je niet kunt voorstellen zo groot als je er niet geweest bent. Ze hebben best veel fruit, maar wel duur. Een netje mandarijnen voor €8 is best veel, een grote pizza kost minder.
Vandaag, vrijdag, zijn we nog wat verder op de route gaan rijden. Toen ik aan het fietsen was, moest ik de trein pakken vanaf Kansas City door de tornado met 185 doden. Ik ben toen uitgestapt in La Junta, ca 60 mijl voor Pueblo. En we zijn weer naar La Junta gegaan. Had ik al verteld over de Amerikaanse koffie? In La Junta bestelde ik een koffie, maar dat ging fout. Mevrouw, ik heb geen thee besteld maar koffie. Dit is koffie, meneer. Conclusie niet te zuipen dat spul. En dat hebben we al vaker gehad. Bij de Starbucks is het gelukkig wel echte koffie.
Verder op de route, ik moest vanaf La Junta naar Ordway fietsen om weer op de route te komen. Ik weet nog dat ik best vroeg in Ordway was waardoor ik besloot door te fietsen naar Oldny Springs, daar kon ik wat eten. Geslapen heb ik daar op een tafel in het park. Nu bleek het restaurant in Oldny Springs er niet meer te zijn. Als dat 5 jaar geleden zo was geweest, dan had ik een probleem gehad. Terugfietsen naar Ordway is een beetje onnatuurlijk en verder fietsen naar Pueblo was nog heel ver. Maar goed, dat was toen en nu zijn het alleen maar herinneringen die naar boven komen.
In Pueblo is het alle dagen al heel lekker weer, rond de 30 gr C. Echt vakantieweer dus.

Morgen vertrekken we vroeg in de richting van San Francisco, de route gaat via Denver, Salt Lake City en Reno.

Iedereen bedankt voor de reacties, wij waarderen ze!

  • 01 Oktober 2016 - 09:02

    Corrie:

    Hoi Ad en Janny,
    Wat leuk om jullie verslag te lezen. We beleven het helemaal mee. Schitterende foto's weer. Heel veel plezier nog.
    Lieve groetjes Frits en Corrie

  • 01 Oktober 2016 - 09:55

    Rita:

    Wat stoer van jullie zo hoog boven de aarde!
    En een mooi prins en prinsessen bed.
    Mooie foto's, geniet van jullie reis.
    Groetjes

  • 01 Oktober 2016 - 21:46

    Coos Pentinga:

    Hallo Ad en Janny,
    Leuke verhalen en mooie foto's. Wat een mooie reis maken jullie.
    Veel plezier in San Francisco. Wij waren er 30 jaar geleden. Bijzondere Chinese tuin en Sequoia park ten noord- westen van de Golden Gate Bridge. Blijf niet vastzitten op Alcatraz.

    gr. Coos

  • 02 Oktober 2016 - 08:38

    Pauline:

    OMG !!!! Dat je dat hebt gedurfd, die kloof. Menigeen (waaronder ik) sterft duizend doden met zo'n steile afgrond onder je. Geweldig allemaal.

    Groeten Pauline

  • 03 Oktober 2016 - 07:43

    Jordi :

    Dat verklaart een hoop: €8,- voor wat fruit en minder voor een grote pizza! Super stoer die zipline! Geniet er van nog :).

    Gr. Jordi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 244605

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: