24 dec 2012 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 24 dec 2012 - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

24 dec 2012

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

24 December 2012 | Cambodja, Kâmpôt

Op weg naar Kampot
Aan de overkant zaten de Amerikanen en de Hongaarse man aan het ontbijt. Wij willen graag meteen gaan fietsen en na ca. 10 km iets te eten zoeken. Vandaar ons besluit om door te fietsen. De weg was afgezien van de werkzaamheden best goed van kwaliteit. Het vorderde gestaag, we zagen onderweg weer de nodige tempels maar nu ook een moskee. En ook vandaag voelden we ons een bezienswaardigheid, echt overal roepen kinderen je na.
En wat we ook niet verwacht hadden hier, was de wind en natuurlijk was het tegenwind. Dat werd nog even flink doortrappen. Maar omdat we lekker vroeg weg waren en weinig stops onderweg, waren al rond half 10 in Kampot, ons eindpunt voor vandaag. We hadden ook besloten om onszelf een rustdag te geven. Eerste Kerstdag is daar ook een mooie dag voor.
In de Lonely Planet is een categorie budget en een categorie midclass. Daar hadden we recht op, was ons oordeel. We zitten nu in een huis met 6 grote kamers in een flinke tuin die hoort bij het huis van de gouverneur van deze provincie. Een perfecte plek dus voor een rustdag, het Mea Culpa-hotel. Is dat geen Latijn voor ‘mijn schuld’?
De volgende uitdaging is proberen geld te scoren. De Canadian Bank gezocht, volgens het boek accepteren die alle kaarten. En dat bleek ook zo te zijn, US Dollars gepind en binnen Dollars gewisseld voor Cambodjaans geld. We kunnen er weer tegenaan de komende tijd.
Volgende uitdaging is het aangepaste plan bekijken, is het haalbaar om uiterlijk 30 dec in Trat te zijn, of op 31 dec in de ochtend. Volgende stap die we moeten nemen, is het vinden van een mooie locatie op Ko Chang. Via Internet vonden we wel resorts maar veel bleken er al vol te zitten, het is hier ook superhoogseizoen, met Oud en Nieuw. Maar gelukkig na wat zoeken een hotel gevonden aan het White Sand Beach, en uiteraard meteen geboekt. Verder fietsen naar Bangkok zal niet meer gaan, dus de naam van de reis moeten we wijzigen in Saigon-Ko Chang. Maar wat geeft het ook, we hebben zeker een mooie vakantie gehad.
Later op de middag de stad ingegaan om wat te eten en te drinken. We kwamen langs het café Rusty Keyhole en daar zat een echtpaar wat we ook al gezien hadden bij Mea Culpa. Ze zijn in diens van het reisbureau van hun dochter in Nieuw-Zeeland en 3 maanden per jaar begeleiden ze groepen in dit deel van Azië. Daarvoor waren ze actief in het vluchtelingenwerk in Cambodja, nog ten tijde van de Rode Khmer. En hierdoor spraken ze ook de talen van hier. We hebben een heel gezellig avond met hun gehad. Omdat we er morgen niet vroeg uitmoeten om te gaan fietsen, voelt het ook als een vrije avond en zitten we nu nog lekker in de tuin.
Wat een heerlijk leven! We hebben vandaag 38 km gefietst, de teller staat nu op 461 km.
Wij wensen iedereen hele fijne kerstdagen, iedereen bedankt voor het lezen en het reageren op onze verslagen.

• 24 December 2012 - 15:51

Peter Rens:

Hoi Ad en Janny, ik vond het al een paar dagen stil. Goed te horen dat ondanks wat tegenslag alles goed verloopt. Fijne feestdagen toegewenst in het verre Azië.
    Peter Rens

• 24 December 2012 - 16:29

Thea:

Jullie ook hele fijne kerstdagen en zo te lezen gaat dat wel lukken!

• 24 December 2012 - 17:43

Hans En Pauline:

Janny en Ad , wij wensen jullie ook een bijzonder mooie kerst samen.

• 25 December 2012 - 11:30

Wil:

Hoi Ad en Janny.
    Eerste kerstdag hier en ik zit hier jullie reisverslag natuurlijk eerst te lezen voordat ik verder ook maar iets onderneem.
    Wat maakt het uit dat jullie Bangkok niet bereiken? Ik was al een beetje bang voor de drukte waar jullie doorheen moesten met de fiets.
    Nu kun je altijd nog een reisje Bangkok boeken later.
    Gezellig dat je toch ook weer bekenden treft onderweg,en daar een avondje mee doorbrengt.

Geniet er nog van, groetjes van ons.
    Wil en Frans.

Tiny & Anita

• 27 December 2012 - 01:37

Linda:

Hoi papa en Janny,

Wat een bijzondere kerst op deze manier en een terechte rustdag op een fijne plek zo te lezen.
    De kerst is inmiddels voorbij, succes verder met het fietsen.

Liefs Christian en Linda en een handkus van Saar