20160923 - West Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 20160923 - West Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

20160923 - West Yellowstone

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

23 September 2016 | Verenigde Staten, West Yellowstone

21 september 2016 - Missoula/Wisdom - 185 km
In Missoula eerst nog wat dagelijkse boodschappen gedaan en onderweg naar Wisdom. Op weg naar Wisdom was er op de fietsroute nog een alternatief aangegeven. Dit alternatief heb ik destijds zeker niet gedaan omdat er 25 mijl (40 km) onverhard in zou zitten. En op een lekke band zat ik zeker niet te wachten, ik heb tijdens mijn fietstocht geen enkele lekke band gehad. Wel andere problemen maar geen lekke band.
De route leidde ons echt over smalle wegen maar weer met een overweldigend natuurschoon. De natuur is zich klaar aan het maken voor de herfst, geel en rood in de meest uiteenlopende schakeringen. Jammer dat vandaag de zon niet scheen, het was zelfs koud, ca 12 gr C. Op het onverharde deel kwamen we niet veel andere auto's tegen. De mobiele telefoon werkt hier natuurlijk niet, je bent echt van alles verlaten. We waren gespitst op het zien van beren, want het ziet er hetzelfde uit als in die natuurfilms waar altijd beren lopen. Maar hier nog niet, nu hopen we op het zien van een beer, dat was tijdens mijn fietstocht wel anders.
Bij het nemen van een van de vele bochten zagen we ineens 2 herten staan, best grote beesten. We stopten natuurlijk meteen om foto's te maken, het leek alsof ze wilden poseren voor ons. Janny stapte uit en ze bleven gewoon staan wachten voor de foto's. En dan midden in de rode en gele struiken, wat een mooi decor.
Weer een stukje verder zagen we aan de kant van de weg een grote waterval. En weer een stuk verder was een afslag naar een meer, Mud Lake. Over vlonders daar naar toe, want de benaming Mud bleek terecht, de GoPro zakte er meteen ver in weg. Rondom het meer was het weer een feest van herfstkleuren en er heerste een overweldigende stilte.
Bij het verlaten van de onverharde weg bleek dat we toch ergens verkeerd waren gereden, de bestemming Wisdom hebben we wel gevonden maar niet via de fietsroute.
Wisdom was niet gegroeid, nog steeds 2 straten en wat zandwegen, net zoals in mijn herinneringen.

22 september 2016 - Wisdom/West Yellowstone - 205 km
In Wisdom zaten we natuurlijk weer snel op de route. Zeker omdat er tot mijn verbazing een bord stond van de Trans America Trail. Het zou vandaag de route worden van de verlaten goudmijnen, treinen en cowboystadjes. Ik schrok zelf nog wel van de uitgestrekte en verlaten wegen die ik gefietst heb. Zelfs in de auto kwam er bijna geen einde aan.
We haalden een fietser met volledige bepakking in, een klein stukje verder was een uitzichtspunt. Daar heb ik gewacht tot hij voorbij kwam, meteen een connectie omdat we beiden fietsers zijn. Hij had zijn baan opgezegd en een hele tijd geleden in Alaska begonnen met fietsen, hij benoemde zijn route, maar door mijn gebrekkige geografische kennis van Alaska en Canada was het niet echt duidelijk. Na het uitwisselen van gegevens (zijn blog bjornoutside.com) en het maken van een foto, ging hij verder. Hij hoefde nog maar 3 dagen want hij was bijna thuis.
Vlak voor Virginia City passeerden we een soort granaatmijn, en dan bedoel ik de edelsteen granaat. Voor $20 kon je een emmer stenen, grind en zand kopen en dan kon je daaruit granaat proberen te wassen. En jawel hoor, samen hebben we bijna 20 kleine steentjes granaat gevonden. Zouden we nu rijk zijn?
Virginia City is een soort museumstadje waar alles in stand is gehouden uit de tijd van de cowboys. Jammer is dan wel dat er veel auto's geparkeerd worden. Ze zouden er een autovrije straat van moeten maken. Maar dan nog, heel erg leuk om daar rond te lopen.
In West Yellowstone hadden we niets besproken en ik wist nog dat er ook heel veel mogelijkheden zijn om te overnachten. Maar toen we er waren, hebben we op heel veel plekken gevraagd maar alles was vol of echt onbetaalbaar. Wij vinden $300 per nacht toch echt wel onbetaalbaar. Onze mogelijkheden waren bijna uitgeput, de enige mogelijkheid was nog om 40 km terug te rijden en daar dan iets te huren. Maar uiteindelijk toch nog iets gevonden wat iets minder duur was.
's Avonds de stad in om wat te eten, hetzelfde tentje als waar ik 5 jaar geleden ook gegeten had. Ik kan me de bediening niet meer herinneren, maar nu was het niet echt geweldig. Twee lagere school leerlingen die wel hadden geleerd wat ze moesten zeggen en vragen, maar ze waren vergeten dat ze ook naar het antwoord moesten luisteren. Op de terugweg ging Janny een sieradenwinkel binnen waar ze ook edelstenen verkochten. Daar lagen ook steentjes granaat, groter dan die wij gevonden hadden. De verkoopprijs hiervan was 80 dollarcent! Weg droom dat we rijk waren geworden.

23 september - Yellowstone park
Vandaag hadden we een route staan langs verschillende thermische verschijnselen en een andere route dan die we morgen volgen. De fietsroute ging tenslotte ook door Yellowstone. De natuur is hier zo mooi, zo ruw, zo kleurrijk, het is bijna niet te beschrijven. Maar zoals ik vaak op mijn werk zeg: Gelukkig hebben we de foto's nog.
We hebben ook veel dieren in het wild gezien, meerdere keren bisons, soms verder weg maar ook meerdere keren naast de weg. Een wolf of coyote, dat moet ik nog uitzoeken. Enkele keren een bighornsheep, is dat in het Nederlands een grotehoornschaap? Herten, ook meerdere keren, een kudde rendieren waarvan het mannetje een enorm gewei had. Heel in de verte zag ik nog net op de rug een zwarte beer met 2 jongen. Het is bijna altijd zo, als er ergens op de weg auto's stilstaan of veel mensen met verrekijkers op statieven, dan is er een dier te zien.
Bij de thermische verschijnselen was het een kleurenpracht die zijn weerga niet kent. Overal modder in allerlei kleuren, rommelende geluiden uit de bodem, stoom wat sissend naar buiten komt, zwavellucht, algen in allerlei kleuren en vormen. Ik merk dat ik woorden tekort kom om het te beschrijven. Kijk de foto's maar. We hebben de hele dag mooi weer gehad tot 14 uur regelmatig zon en daarna werd het allemaal grijs. Maar wel koud, tussen de 5 en 10 gr C.
Morgen verder door Yellowstone park en door het park Grand Teton, eindpunt voor morgen is Dubois.

  • 24 September 2016 - 13:27

    Truusje:

    Ik geniet van het lezen van jullie avonturen! Geweldig.

  • 24 September 2016 - 16:38

    Marianne Wijnen:

    Hallo Ad en Janny,
    Zo te lezen hebben jullie een prachtige reis. Ik vind het fijn om te lezen hoe het jullie vergaat. Nog een mooie verdere reis en de hartelijke groeten, ook van Thei. Marianne

  • 24 September 2016 - 16:48

    Annelies:

    Wat fijn o te lezen hoe jullie reis verloopt , geniet er maar met volle teugen van

  • 25 September 2016 - 19:15

    Mieke:

    Wat leuk weer om te lezen en wat 'n mooie foto's. Lekker genieten!
    Groetjes, Mieke
    PS @ Ad: je mag naar het gala en ik ook;-)

  • 26 September 2016 - 11:06

    Pauline:

    Klinkt geweldig dat Yellowstonepark !! En dat verhaal van die granaatmijn is grappig ;-) Je beschrijft het leuk Ad.
    Wij zijn gister net terug gekomen van onze wandelvakantie in de Sierra Nevada (Spanje wel te verstaan) en hebben het daar fantastisch gehad. Voor jullie samen nog heel veel plezier en tot gauw.

    Hans en Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 249159

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: