toeristendag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu toeristendag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

toeristendag

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

12 December 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Toeristisch HCMC
Vandaag de Westerse toerist uitgehangen, een middagtour geboekt bij een reisbureau. Die belevenissen vertel ik dadelijk nog wel, laat ik het chronologisch houden.
Het restaurant naast het hotel bleek een heerlijk ontbijt te hebben, rond 9 u waren we zover. Frans brood met een gebakken eitje. Lekker!!! Daarna terug naar de kamer om fiets nummer 2 te controleren. De fietspomp bleek te ontbreken en de voorrem liep aan. De pomp is mogelijk achtergebleven in de noppenfolie gisteren, jammer maar te laat. Wat heb ik daarvan geleerd? Alle onderdelen goed vasttapen of eraf halen. Dat verlengbuisje gooi ik maar niet weg, mogelijk nog te gebruiken als reserve-onderdeel. Beter iets te veel van dat soort spul dan iets onderweg te kort komen. Beide fietsen en wij hebben er zin in.
Vervolgens zijn we wat in de buurt aan het rondlopen gegaan, we kwamen in een straat terecht die een soort markt was. Overal hele kleurige groenten en vruchten. Tussen wat kraampjes door zagen we een donker heel smal steegje, dat wilden we wel eens zien. Kooien met hanen, vogels die daar geslacht werden, overal lagen mensen op brommers, in de kraampjes, te slapen?
Het is ook zo vreemd dat we hier op veel plaatsen kerstversiering zien en kerstmuziek horen, vreemd hoor om White Christmas te horen terwijl het ruim 30 gr C is. Soms is er ook spuitsneeuw gebruikt, misschien weten ze nog niet eens wat sneeuw is. Sommige winkels en woningen zijn ook heel uitbundig versierd.
Goed, de excursie, een middagtrip van 13 tot 17 u naar het Reunification Palace, de Notre Dame, het Central Post Office en de Ben Thanh Market. Dat hebben we geboekt en betaald. Om kwart voor 1 moesten wij het bureau zijn waar we geboekt hebben en als Nederlander zijnde, ben je er dan ook. Om kwart over 1 werden we dan uiteindelijk te voet opgehaald en in de naburige straat bij een ander bureau stond een grote bus. Jammer, niet voor ons, we moesten nog even wachten, maar uiteindelijk 25 min later kwam er dan een ander busje, we waren met 8 personen, dus dat paste prima. Onderweg vertelde de Engelse gids dat we eerst nog naar een juwelenwinkel gingen. Janny en ik ontploften bijna, want dat hadden we niet geboekt. En door tijdsdruk ging het bezoek aan de Ben Thanh markt ook niet door!!! Later bleek dat we al om 16 u bij de markt waren, dus hoezo tijdsdruk als je geboekt hebt voor een trip tot 17 u.
Toen we bij die winkel kwamen, gingen Janny en ik overduidelijk ergens zitten waardoor het duidelijk was dat wij niet naar binnen wilden. De gids, een jong meisje, kwam bij ons zitten en ik legde haar uit dat wij dit niet geboekt hebben en dat we zeker niet wilden winkelen. En dat we ook naar de markt hadden gewild. Ze gaf ons wel gelijk, maar de plannen veranderden niet. Maar goed, op naar dat paleis. Wel heel indrukwekkend, ik kan me namelijk nog de beelden herinneren van de Vietnam-oorlog, het platrijden van dat hek, de helikopter op het dak om de Amerikanen te evacueren. En nu was ik daar, echt om stil van te worden. Het paleis was prachtig ingericht, boven op het dak geweest waar die helikopter gestaan heeft. De wachtposten op het dak, de zendmasten, de Vietnamese vlag, indrukwekkend!!
Daarna naar die kerk en het postkantoor, de kerk was er van de velen die we allemaal wel eens bezoeken. Het was kennelijk heel uniek dat de stenen rood van kleur zijn en ook blijven, daar kon de gids niet over uit. Het postkantoor was nog heel erg gedateerd, loketten waar de mensen aan staan, telefoocellen waar je in gaat zitten om te bellen, wie kent ze nog? Een lange tafel om je brieven te schrijven.
Ik zag een plattegrond van HCMC liggen en ik zag dat de Ben Thanh markt best in de buurt van het hotel lag en omdat ik mijn GPS bij me had, zou ik het hotel zeker weer kunnen vinden. Op de markt keken we nog naar een horloge, maar als je maar kijkt naar een horloge heb je de verkoper al aan je lijf hangen. We wilden wel wat eten, maar we vertrouwden het niet echt daar, de versheid dan want vervelend qua sfeer voelden we ons zeker niet. Op weg naar het hotel een restaurant binnen gegaan waar veel mensen zaten die wel heel erg op een autochtone Vietnamees leken. We hebben gewoon wat aangewezen, beiden verschillend want dan kan je nog proeven bij de ander. Heerlijk gegeten wat gedronken, voor € 11 in totaal, dat is best wennen. Voor de geinteresseerden, een flesje bier van 375 cl kost hier ca. 90 eurocent. Ik heb nog een leuk t-shirt gekocht met opdruk voor € 1,80. Het is er goedkoop en je voelt je rijk. Wat je tijdens een zomervakantie per dag opmaakt, daar doe je hier toch wel 4 dagen over, en dan zijn we nog in HCMC. Op het platteland waar we morgen zijn, zal het nog wel goedkoper zijn.
Daarna terug naar de kamer om de spullen in orde te maken, de tassen zijn nu bijna helemaal ingepakt. Morgen alles naar beneden brengen, die fietsen een voor een rechtop in de lift, anders passen ze niet.
Inmiddels was het 8 u in de avond en het was al enkele uren donker. Naar het park waar we al eerder waren. Het was nu een stuk drukker, we kwamen nog terecht bij een Thai bokswedstrijd. Ik stond schuin achter Janny en ik zag dat er een jong meisje direct naast Janny kwam te staan en omdat Janny stond te filmen, had ze geen aandacht voor haar tas, maar die vrouw wel. Dus ik ging er weer bij staan en ogenblikkelijk verdween ze. Nu heeft Janny al haar spullen wel achter een rits zitten die We hebben nog wat gegeten daar, een soort gele pannekoek met vulling van bamboeharten. Daar kregen we nog verse salade bij, maar die hebben we maar niet op gegeten. Ik had kokosdrank besteld en die kreeg direct uit een kokosnoot te drinken. Bij een andere kraam iets van vleesspiezen met kip en varkensvlees. Het was inmiddels ruim over 10 u dus terug riching hotel. Naast het hotel op een terras nog wat gedronken. En aan de overkant een t-shirt gekocht.
De weg die we gaan rijden hebben we op de kaart al gevonden, nu in het echt nog. We gaan in de richting van Can Duoc, Go Cong en dan naar My Tho. En dan zijn we best al diep in de Mekong-delta. Maar hoever het precies is en hoeveel we willen en kunnen fietsen per dag, dat weten we allemaal nog niet. Maar ja, als het niet spannend is, is het dan wel leuk?

  • 12 December 2012 - 18:19

    Wil:

    Hoi Ad en Janny.
    Jullie liggen lekker te slapen terwijl ik het verslag lees denk ik.
    Wat maak je allemaal mee .Je schrijft het zelf al Ad:we zijn in hun ogen schatrijk dus begrijpelijk dat ze spulletjes aan de de toeristen willen verkopen,al is dat af en toe vervelend.Maar och als dat het enige is waar je jezelf aan stoort valt het nog mee toch?
    Nu op naar het echte avontuur!
    Succes en groeten van ons.

  • 12 December 2012 - 20:19

    Peter Reuser:

    Ad en Janny, hou er rekening mee dat zelfs als je een taxi durft te pakken ze eerst nog even met je naar de kledingwinkel of de juwelier rijden, kun je wel heel goedkoop met korting een taxi pakken natuurlijk. Maar als het goed is ga je daar geen last van hebben op de fiets. Veel plezier samen avonturiers!

  • 12 December 2012 - 21:26

    Frits:

    Hoi Ad en Janny,
    straks gaat het échte werk beginnen. Nu lekker genoten in de stad en straks op de fiets, hopelijk hebben jullie het goed naar de zin!
    groetjes van Frits en Corrie

  • 12 December 2012 - 22:16

    WILMA GERRITS:

    HAY AD EN JANNY HEEEEEEL HERKENBAAR DAT VERHAAL OVER DE MARKT DIE NIET DOOR GING!OOK ONS HEBBEN ZE ZO IN TUK TUK N MIDDAG ROND GEREDEN VAN T INKOOPCENTRA JUWELEN NAAR SCHOPPINGSTORES WAAR WE NIET HEEN WILDEN!DUS STINK ER NIET IN ZIJ GEWAARSCHUWD!VANDAAG HEBBEN JOOST EN IK N SUPERDAG GEHAD IN UTRECHT BIJ MAAK N DROOM WAAR.VELE ARTIESTEN JAN SMIT VADER ABRAHAM,CORRIE KONINGS,DRIE JS,NEP ANDRE HAZES,DANNY DE MUNK ETC,JOOST WAS MOE MAAR VOLDAAN .IK VIND ALS JE HART GESLOTEN IS BLOEID T DAAR OPEN ,GEWELDIG!OOK LEUK DAT WE JOU SMS KREGEN JANNY .NOU OP DE FIETS EN GASSSSSSSS.XXWILMA.

  • 13 December 2012 - 08:25

    Mmonique:

    Hallo Ad en Janny,
    Wat ontzettend leuk weer jullie verhaal te lezen, kijk er echt naar uit.
    Mooie foto´s ook, echte avonturiers zijn jullie. Geniet ervan en wens jullie alle goeds.
    Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 245551

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: