heel warm vandaag - Reisverslag uit Gô Công, Vietnam van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu heel warm vandaag - Reisverslag uit Gô Công, Vietnam van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

heel warm vandaag

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

14 December 2012 | Vietnam, Gô Công

Fietsen op een relax-dag
Het kan nog veranderen allemaal en dat is meteen ook het hele grote voordeel van niet georganiseerd reizen. We bepalen zelf hoe ver en hoe lang we fietsen. Als je bagage naar My Tho is gebracht, dan kun je in Go Cong niet besluiten dat het genoeg is voor vandaag. Want dat hebben we dus gedaan, na 22 km waren we in Go Cong en het was hemelsbreed nog 35 km naar My Tho. En dat is best ver in deze omstandigheden.
We waren al een stuk vroeger op weg vandaag, om 7 u fietsten we al weg, maar we willen gaan proberen om dat nog te vervroegen. We fietsten door het centrum van Can Duoc en we zagen wat stalletjes met broodjes. En als fietsers stel je niets uit, je weet niet wat er nog komt of wat er niet meer komt. Beleg hadden we niet meer, maar verse broodjes zijn zo ook lekker.
Op de kaart kon ik zien dat we nog een flinke rivieroversteek voor de boeg hadden. Na een half uur fietsen stonden we voor de pont. Echt hoe het in de film is, een rijtje oude vrachtwagens, een met gaas afgeschermd hok voor de brommers, fietsers en voetgangers. Hoewel er waren 5 mensen te voet, naast ons nog 1 iemand op de fiets en heel veel brommers. Het aan boord gaan ging voorspoedig, we waren de laatsten en we hadden enorm veel bekijks. Janny stond een foto te maken van een Vietnamese man. Zelfs tijdens onze huwelijksreis!!
Na 10 tot 15 min varen waren we aan de overkant en bij de afrit was echt een enorme rij met kramen en stalletjes. Ik had gisteren een thermometer op de fiets gemaakt en ik zag dat het inmiddels 38 gr was. We hadden ons vooraf goed ingesmeerd maar het ging er tegen aan, brandend en prikkend. In een klein plaatsje op een soort terras gestopt. Een terras hier is een winkel met 6 stoeltjes met plastic zittingen en 1 koelkast met drank. En natuurlijk het omaatje wat voor haar dochter alles in de gaten houdt. We hadden ieder 2 drankjes genomen en dat kostte maar liefst € 1,30. Oh ja, het hotel vannacht kostte € 7,50. Toen we besloten om verder te fietsen was de temperatuur opgelopen tot 42 gr C. Een paar km verder zagen we een tempel en we wilden even gaan kijken binnen. De tempel was ook weer heel erg mooi versierd. We werden begeleid door een man die ons ook iets te drinken aanbood. Een koel glas water, maar ja, eigenlijk wil je geen water drinken als je niet zeker weet dat het uit een verzegelde fles komt. Maar je wil ook niet onbeleefd zijn door niets aan te nemen. Ik heb 2 kleine slokjes genomen, ik hoop dat de bacteriën er rekening mee houden dat diarree en een fietsreis slecht samen gaan.
Een stukje verder was een splitsing rechtsaf naar My Tho en rechtdoor naar Go Cong. We vonden het voldoende voor vandaag, het is tenslotte vakantie. Dus naar Go Cong en daar na wat vragen een hotel gevonden. Maar 1 ster maar toch bijzonder netjes en schoon. Iets van een lunch gezocht in het stadje. In een stalletje iets besteld, maar Janny lustte het niet en we konden het ook niet voor elkaar krijgen om iets anders te bestellen wat we voldoende vertrouwden. Ik heb mijn kom met noedels en het onbekende vlees wel op, maar de bijgeleverde groenten heb ik laten liggen. Hierna naar een café waar we koffie konden bestellen. Met daarbij een kom heel erg zoete melk. Het smaakte voortreffelijk. Nu ik dit schrijf liggen we lekker wat te rusten en de route voor de komende dagen te bespreken. Heerlijk is dat gevoel van vrijheid en het onbekende.
We zijn weer op jacht gegaan naar voedsel wat we vertrouwden. Op weg daar naar toe kwamen we langs een soort kermis in opbouw. Compleet met springkussens, kledingstalletjes, treintjes, draaimolens, enz. Eerst wat koffie proberen te scoren, maar hier drinken ze ook vaak koffie met ijs en dat is dan niet te vertrouwen voor onze Westerse magen. Daarnaast was een eetstalletje waar het erg druk was en lekker rook. Een soort spek met groente hebben we daar op. We hadden nog meer honger, maar er was niets meer te koop wat we vertrouwden. Verder gelopen en het bleek nog op meer plaatsen kermis te zijn. Onderweg kwamen we een gelegenheid tegen die wij ook restaurant zouden noemen. Dus daar naar binnen en daar had Janny een bord nasi en ik heb friet met kip genomen. Naast ons zaten 2 echtparen en een van hen sprak ons aan, een Amerikaan uit Wisconsin die op bezoek was bij de familie van zijn Vietnamese vrouw. Daarna weer op weg naar het hotel, toch nog even gestopt voor een kop koffie, bij dat zelfde café van vanmiddag. De vrouw herkende ons nog, ze had zelfs de melk er al in gedaan. We zaten nu aan de overkant bij het water midden in het dorp. Ze kwam me nog een extra stoeltje brengen om mijn voeten op te leggen, hoezo service?
Ik wilde ook wat op Facebook zetten, maar ik kreeg een foutmelding. Ik las op een site dat de Vietnamese regering van alle providers eist dat ze de toegang tot Facebook blokkeren. Dit omdat er een protest is geweest waarbij de afspraken gemaakt werden via Facebook. Wel vreemd is dat ik op mijn Iphone wel op Facebook kan.
Vandaag 22 km gefietst en het doel voor morgen is My Tho (nog steeds).

  • 14 December 2012 - 15:38

    Frits:

    Volgens mij komen jullie bruin gebrand terug, nog veel fietsplezier en veel mooie indrukken,
    groetjes Frits en Corrie

  • 14 December 2012 - 16:37

    Ad Schrijver:

    Nou Ad, maar goed dat je geen profrenner bent, want dan zat je de eerste dag al in de problemen met je "where-abouts" om op een vooraf bepaald uur in een bepaalde plaats en op een bepaald adres te zijn voor de dopingcontrole.
    Ik lees dat jullie erg voorzichtig zijn met het eten en drinken en dat kan ik me goed voorstellen.

    Veel succes met jullie trip.

    Ad Schrijver

  • 14 December 2012 - 16:38

    Angélique :

    Heerlijk om te lezen ! Laat jezelf maar eens lekker verwennen, melk er in, kussentje erbij, niet te hard werken Ad :P Geniet van de mooie tijd samen !, gr. Angélique

  • 14 December 2012 - 18:18

    Leon:

    Hoi Jannie en Ad,

    Ik lees dat jullie geld overhouden aan deze trip dus Jannie er is weer perspectief voor een airco in de Stationsstraat.

    Veel plezier nog en toch een beetje uitkijken met eten daar denk ik.

    Gr. L & L

  • 14 December 2012 - 21:00

    Mieke:

    mooie foto's !!!

  • 15 December 2012 - 07:15

    Robbert:

    Leuk land hè !! Wij hebben daar alles wat lekker rook of er lekker uit zag gewoon gegeten. Dat is meestal geen probleem, water inderdaad wel. Wanneer ze bij zo'n eetstal wegwerp borden en bestek gebruiken dan kun je het vaak zonder problemen eten. Het is allemaal zoooow lekker.....
    Ik lees dat jullie het iig naar jullie zin hebben, en ik blijf jullie volgen..... Herken ook gewoon dingen. Nog heeeeel veeeeel plezier daar !

    Groetjes,
    Robbert

  • 15 December 2012 - 09:17

    Jose:

    Leuk om jullie te volgen. heel veel fietsplezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Gô Công

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 245354

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: