19 juni 2011 - Oregon, de laatste staat - Reisverslag uit Richland, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 19 juni 2011 - Oregon, de laatste staat - Reisverslag uit Richland, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

19 juni 2011 - Oregon, de laatste staat

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

19 Juni 2011 | Verenigde Staten, Richland

Het zag er redelijk uit bij vertrek, bewolkt maar een lekkere temperatuur. Niet voldoende voor de zomeroutfit, maar een stuk beter dan de afgelopen week. In Cambridge eerst een ontbijt genomen, de volgende mogelijkheid is in Oxbow, een afstand van 67 km en dat is teveel op een lege maag.
Voor vandaag staat de grens met Oregon op het programma, de 10e en laatste staat van mijn lijstje. Het einddoel komt zo wel heel dichtbij, volgende week maandag moet het zover zijn dat ik aan het strand sta van de Pacific.
Na het verlaten van Cambridge staat de 1e beklimming al op het menu, van 600 naar 1250 meter. De beklimmingen hier zijn een stuk beter te doen dan in het begin, de Apallachian en de Ozark Mountains. Daar moest ik regelmatig lopen en dat is hier nog helemaal niet nodig geweest. De wegen hier zijn aangelegd na het ontstaan van de T-Ford en die kon geen steilere hellingen aan.
Na de top liep de weg langs een groot stuwmeer, de grens tussen Idaho en Oregon liep over dit meer en de rivier. Na het passeren van de brug over de rivier was het dan zover, ik was in de allerlaatste staat van mijn reis, Virginia, Kentucky, Illinois, Missouri, Kansas, Colorado, Wyoming, Montana, Idaho en Oregon.
De weg liep verder over de andere oever van de rivier, schitterende uitzichten en vervolgens een smalle kloof in, de Hell’s Canyon. En vervolgens nog een flinke beklimming om mijn einddoel voor die dag, Richland, te bereiken. Ik had eerder kunnen stoppen maar door het passeren van de grens moest de klok weer een uur terug, dus had ik een uur extra die dag. Ik voelde me nog steeds perfect. Want onderweg was het zo warm geworden dat ik weer in een shirt met korte mouwen aan het fietsen was. De temperatuur lag tussen de 20 en 25 gr C.
In de afdaling naar Richland kwam ik nog een andere fietser tegen die ook de TransAm aan het fietsen was. Maar hij was aan het lopen bergop. Ik wilde hem niet ontmoedigen maar dan krijgt hij het aan de oostkust nog heel moeilijk. En hij had het nu al zo moeilijk, zijn fiets was ook heel erg opgeladen met van alles. En hij vertelde dat hij al een paar keer wat dingen naar huis had gestuurd.
In Richland was gelukkig weer een motel, want er moest gewassen worden. Het was nodig om alles weer schoon te hebben. De eigenaresse van het motel bleek ook een supermarkt te hebben waar je in moest schrijven. Voor de deur zat een echtpaar uit Seattle ook te genieten van een fietstocht. Na inschrijven een tijdje bij hen gezeten en ervaringen uitgewisseld.
De teller staat op 112 km voor vandaag. Morgen is het doel Sumpter. En morgen neem ik kaart 2 in gebruik. Op kaart 1 staat vanaf Eugene een route naar Astoria en een route naar Florence, beiden aan de kust en einddoelen van de TransAm. Gezien de tijd kies ik voor Florence. Morgen zal ik ook de 5000 km passeren, een respectabele afstand toch?

  • 20 Juni 2011 - 03:45

    Corné:

    Ik vind 25 km al een respectabele afstand die ik dan nog het liefst op een E-bike afleg....

    Laat je niet kisten door die laatste loodjes!

    Suc6!

  • 20 Juni 2011 - 05:03

    CONGRATULATIONS....:

    i am glad to see you made it to OREGON !!!! i hope the remainder of your trip goes as planned......it is too bad you cannot continue your ride from Oregon into Washington into Canada into ALASKA....that my friend is the most breath taking ride someone can take....this is the best time of the year for that adventure. but maybe another time ! Be safe...

  • 20 Juni 2011 - 05:47

    Janny:

    Hallo schat, jij begint aan je laatse week fietsen en ik met werken. Ik leef erg naar de vakantie toe,merk ik. Het zal best raar zijn straks voor jou,om niet meer iedere dag te fietsen.
    Geniet van de laatse fietsweek! tot horens, liefs

  • 20 Juni 2011 - 17:17

    Agnieszka:

    Hoi Ad!
    Wat een prestatie. Geweldig!
    Wat moeten wij straks zonder jouw dagelijks verslag?!
    Geniet van de laatste week en ... we zien elkaar in Eindhoven.

  • 20 Juni 2011 - 18:35

    Jani:

    Ha Ad,

    proficiat het het bereiken van de laatste staat. Ook daar weer fantastisch mooie vergezichten. Succes en sterkte de komende dagen op weg naar je einddoel. Zoals inderdaad als gezegd; we zullen je verslagen en foto's gaan missen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 249247

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: