nog 6 maanden - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu nog 6 maanden - Reisverslag uit Waalwijk, Nederland van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

nog 6 maanden

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

03 Maart 2014 | Nederland, Waalwijk

De voorbereidingen gaan natuurlijk door. De vlucht is geboekt, de Spaanse les is begonnen en we hebben allerlei materiaal aangeschaft.

Op woensdag 3 september vertrekken we om 19.45 uur vanaf Amsterdam naar Buenos Aires, met een tussenstop in Frankfurt. Op donderdagochtend 4 september om 6.45 uur landen we in Buenos Aires. Diezelfde donderdag om 14.45 uur vertrekken we dan weer naar Salta vanaf het nationale vliegveld in Buenos Aires. We hebben dan dus 8 uur de tijd om de fietsen op te halen, de bagage te verzamelen en met de taxi of bus naar het andere vliegveld te gaan. Het eerste deel van de vlucht is met Lufthansa en het laatste deel is met Areolineas Argentinas. Door dat de vlucht in twee delen is geboekt heeft wel tot gevolg dat als Lufthansa vertraging heeft, dat Areolineas Argentinas daar geen boodschap aan zal hebben. Er aan 7 vluchten per dag op dat traject. We durfden het niet aan om een kortere overstaptijd te kiezen.
Maar het gaat toch meestal goed. We komen dan om 17 uur aan in Salta. Salta is een stad in de Andes, in het noordwesten van Argentinië. De vrijdag gebruiken we dan om wat rond te kijken en bij te komen van de reis. Op zaterdagochtend om 7 uur hebben we geboekt voor een treinreis met de Tren a las Nubes. Dat is Spaans voor ‘trein naar de wolken’. Salta ligt op 1187 m en de trein stijgt naar 4220 meter boven zeeniveau. Door de hoogte is er ook minder zuurstof, in de trein is altijd een arts aanwezig en er is zuurstof ter beschikking. De reis is 217 km lang en het traject heeft 29 bruggen, 21 tunnels, 2 spiralen, 13 viaducten en 2 zigzag-trajecten. Onderweg wordt er gestopt in enkele dorpjes waar we de markt kunnen bezoeken. De terugreis gaan we doen in een soort all wheeldrive vrachtwagen met ook enkele toeristische stops.
Dan gaan we op zondag of maandag starten met onze fietstocht. De eerste grotere stad zal zijn Cafayate en daarna gaan we richting laagvlakte. Door woestijnachtige gebieden naar de wijnstreek rondom Santiago del Estero om dan te fietsen naar de moerasgebieden, zoutmeren, regenwoud in de richting van Cordoba.
De laatste week willen we nog een strandvakantie houden aan een wit strand, blauw water en koele drankjes. Mogelijk gaat dat Mar del Plata worden, zeg maar Benidorm maar dan in Argentinië. Enkele dagen voor 9 oktober gaan we dan naar Buenos Aires om daar ook nog van te genieten, het graf van Evita Peron bezoeken, het terras uit de Bavaria reclame bezoeken (dat van de STER-reclame met die spiegel die de zon op het terras laat schijnen), kijken naar de tango en de salsa.
En op 9 oktober weer naar Frankfurt en Amsterdam waar we op 10 oktober om 14 u aankomen.

Goed, tot zover de reis.

Ik heb een fietsreparatiecursus gevolgd, mochten we een gebroken spaak krijgen, dan kan ik die vervangen. En de kabel van de derailleur vervangen en die ook afstellen. Hopelijk allemaal niet nodig, maar in Amerika moest ik nog een auto huren om 100 km verder naar de fietsenmaker te gaan. En dat zal in de Andes helemaal lastig worden. Zowel die auto als de fietsenmaker.

De overnachtingsmogelijkheden zijn mogelijk wat minder dan in Azië. Een hotel, hostel of andere mogelijkheden zijn er niet altijd op dagafstand voor de fiets. Vandaar onze keuze om een tent mee te nemen. Maar dan moet je ook een slaapzak, slaapmatje, kussentje meenemen. En als je geen hotel kunt vinden, dan is de kans ook groot dat er geen restaurant te vinden is. Dus dat betekent ook kookmogelijkheid hebben. En dan heb je het over een brander, pannen, borden, bestek en levensmiddelen. Dat gaat dus allemaal niet passen in de achtertassen en de bagagerol. |Kortom we hebben voordragers en voortassen gekocht.
Ieder neemt een van de achtertassen als handbagage mee en de stuurtas wordt de handtas. We hebben ook 2 opvouwbare tassen gekocht waar de beide voortassen, de bagagerol en de resterende achtertas ingaat. En natuurlijk de bagage die we mee nemen. |Onderweg kunnen we de tas zover opvouwen dat die weer in de fietstas past. Volgt u het nog?
En ook een brander aangeschaft die kan branden op loodvrije benzine, wasbenzine, petroleum, white spirit, enz. Een waterfilter hadden we al gekocht voor de reis naar Azië, voor het geval dat het beekje toch niet zo helder is.

Ik ben ook bezig met een cursus Spaans voor beginners, nu nog 2 lessen van de 20. Daarna ga ik nog 8 lessen Spaans voor toeristen volgen. Ik hoop dat het voldoende is om ons verstaanbaar te maken onderweg.
Tijdens de reis ga ik een soort kaart bijhouden op TrackMyTour, nu is die nog in gebruik als test. Maar tijdens de reis ga ik iedere overnachting vastleggen op die kaart. Te zien op www.trackmytour.com/zXBLX

En de komende tijd gaan we zo vaak als mogelijk fietsen, ook met alle bagage. We willen de NAP-route verder afmaken. Dit is een route tussen Breda en Hoogeschans, we zijn al tot Amersfoort gekomen, daar gaan we natuurlijk verder.

Kortom, we hebben er zin in en alles gaat voorspoedig. Tot later!!!