San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

07 Oktober 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Ons bezoek aan SF zit er bijna op. Het is een geweldige stad, aan het openbaar vervoer mogen ze nog wel wat sleutelen. Je kunt met de BART (soort metro) in de stad komen, maar er zijn niet zoveel stations van de BART. Dan moet je weer overstappen op een ander vervoerssysteem met hun eigen kaartjes en tarieven.
De eerste dag (dinsdag) zijn we SF ingereden waarschijnlijk via een grote omweg omdat we toen nog niet wisten hoe het met de tol werkt. Nu wel, er zijn 2 tolbruggen, de Bay Bridge en de Golden Gate. Bij beiden hoef je alleen tol te betalen als de je de stad in komt en het wordt verrekend via het kenteken. We weten nu ook dat de verhuurmaatschappij een contract heeft met de wegbeheerder. Kortom, we hoeven zelfs nu niets te doen, behalve rijden en betalen.
Omdat we dinsdag vrij vroeg waren zijn we naar Lombard Street gereden. Dat is dat straatje midden in SF met al die haarspeldbochten. Foto's zonder toeristen erop is daar niet mogelijk, je zult er maar wonen. Ok, op weg naar ons overnachtingsadres dat we via Airbnb geboekt hadden. Het was in Oakland, een deel van SF. Daar aangekomen werd de omgeving steeds minder, de rotzooi nam toe, de tentjes van de daklozen namen toe, het aantal zwervers nam toe en de straat waar we moesten zijn kwam dichterbij. Toen we het huis gevonden hadden, bleek het gewoon een bouwval te zijn. Ik stond buiten me te verbazen over dit adres, toen er iemand aan kwam. Alexandra, onze host, vertelde dat we in het huis ernaast moesten zijn. Wel bewoond, met 4 familie's, maar niet veel beter qua onderhoud. Ze hielp meteen mee met de koffers naar boven te sjouwen terwel ik de auto ging parkeren. De omgeving bracht me op het idee om alle spullen maar op het dak te leggen, dan blijven de sloten tenminste heel. Ik had nog niet geparkeerd of Janny stond al naast me. Ze was boven geweest en het was een drama in dat huis. Ik ook mee naar boven, via de keuken annex woonkamer. Wat een stank in dat huis en in de slaapkamer was het niet veel beter. Nee, hier blijven we niet, nog niet 1 nacht. Voor mijn collega's: hier drinken we geen koffie en blijven we niet te lang op dezelfde plek staan. Haar verteld dat de inrichting van het huis niet is waar wij willen verblijven, dus we sjouwden de koffers weer naar beneden en alles de auto weer in.
Maar goed, wat dan? Wij naar een McDonald om internet te hebben en aan het zoeken. Ik zal jullie de zoektocht besparen, maar we vonden toch nog iets betaalbaars in de buurt, waar we nu dan ook zitten. De omgeving is niet echt heel erg leuk, maar het motel daar is niets mis mee. En overdag zijn we toch weg.


Woensdag was de dag van de kabeltram, er zijn hier 3 lijnen die nog met een kabeltram rijden. Een kabel die in het wegdek verzonken ligt trekt de tram voort en omdat SF flink heuvelachtig is moet de tram flink klimmen. Maar naar beneden ook flink remmen, er zit dan aan de voorkant iemand om te remmen en aan de achterkant ook. Deze trams komen regelmatig voor in een film, dan zie je vaak iemand aan de buitenkant er op springen. Aan het begin- en eindpunt ligt een grote draaischijf in de grond waar de tram op stopt en dan wordt de schijf met handkracht gedraaid. Wij eindigden bij Fishermans Warf, de pieren aan de haven van SF. Een grote toeristische kermis, maar wel heel leuk om te zien. Bij een van de pieren komen zeeleeuwen liggen zonnen, en ruziemaken. Wat een herrie maken die beesten, wel weer een dier erbij wat we hier in het wild hebben gezien. Deze dag sloten we af met een grote hamburger bij het Hard Rock Cafe.


Donderdag (6 okt)was de dag van Alcatraz . Deze kaartjes hadden we een aantal dagen geleden via Internet al besteld. Gelukkig maar want bij de kassa hing een bord dat de eerstvolgende mogelijkheid op 11 okt was. Er zijn veel maatschappijen die een rondvaart langs Alcatraz aanbieden, maar alleen deze maatschappij mag aanmeren bij Alcatraz. De organisatie was perfect, ook tijdens het wachten. Alcatraz is tot 1963 in gebruik geweest als gevangenis. De bekendste gevangene was natuurlijk Al Capone, die er 4,5 jaar verbleven heeft. Het motto voor de gevangenen daar is: je hebt recht op voedsel, onderdak, medische zorg en kleding, de rest is een privilege. De cellen lijken nog authentiek, heel indrukwekkend. In de museumwinkel zat een oudgevangene, William Baker, zijn boeken te signeren. Deze man was veroordeeld voor valsemunterij en na 3 ontsnappingen uit andere gevangenissen werd hij hier geplaatst.
Vanaf Alcatraz heb je een prachtig uitzicht op SF en op beide bruggen. Ik had al wel gezien dat er vanaf vrijdag 7 okt 'Fleetweek' was, maar wat dat precies betekende, wist ik niet. Nu weet ik dat er ook een vliegshow bijhoort van de Blue Angels met hun F-18a. Vandaag waren ze aan het oefenen tussen Alcatraz en SF. Helaas had ik niet het ideale objectief bij me, maar wat was dat een mooi gezicht. Eerste rang bij een gratis vliegshow.
Terug aan land zijn we naar Chinatown gegaan, we konden het vergelijken met Chinatown in Chicago en daar vonden we het leuker. Maar het was toch wel heel leuk om hier rond te lopen. We hebben er heerlijk gegeten, want koken kunnen ze daar wel. Moe maar met heel veel nieuwe indrukken terug naar het motel. Douchen en met vermoeide voeten op bed, kijken naar Weather Channel over de tornado aan de andere kust.


Vandaag, vrijdag, was de dag van het winkelen. Janny had al flink wat vooronderzoek gedaan, we kwamen midden in het winkelgebied aan bij heel veel bekende merken. Maar ik kan die nu niet meer allemaal herinneren. Ik had in Pueblo al wat gekocht, dus hier niets meer.
Morgen vertrekken we, maar eerst nog naar de Painted Ladies, een wijk met kleurrijke Victoriaanse huizen. Daarna naar het hoofdbureau van politie om een patch te ruilen, daarna naar de Golden Gate Bridge en vervolgens via de Highway 1 naar het noorden. We hebben maandag een motel geboekt in Portland, dus we hebben 3 dagen om de 1000 km te overbruggen. Onderweg komen we nog door het Redwood National Park met hele grote sequoia's.
Het weer in SF was heerlijk, iedere dag rond de 25 gr en een lekker verkoelend windje. Nu maar hopen dat de Golden Gate Bridge morgen niet verborgen is in de mist.

  • 08 Oktober 2016 - 08:44

    Wil:

    Hoi Ad en Janny.
    Ik loop wat achter en moet nog een paar verslsgen lezen, maar San Fransisco kon ik niet gesloten houden en moest het openen.
    Wij hebben daar ook mooie herinneringen aan.Vooral als je nog wat oude politieseries zuet op tv die veel in SF opgenomen zijn.
    Ligt aan de Fischermans warf ook nog de duikboot waar je in kunt?
    De golden gate weet ik me ook nog goed te herinneren.Heel indrukwekkend.

    De ervaring met de armoede hebben wij niet gehad maar zal best heftig zijn zoals je beschrijft.
    Jullie weten de plekjes wel te vinden.
    Ik begreep van Linda dat jullie eind van de komende week weer terugvliegen,met een rugzak vol herinneringen,een camera vol met foto's en indrukwekkende verhalen.
    Geniet er nog van.
    Gr Wil

  • 08 Oktober 2016 - 12:39

    Renate:

    Hoi Ad en Janny,

    Wat een paar dagen. Ik had het gezicht van Janny weleens willen zien, toen ze naast je auto kwam staan, omdat de kamer niet volgens wensen was.
    In ieder geval fijn dat jullie nog iets anders hebben kunnen boeken.
    Nu met een auto vol met kleding en herinneren naar het laatste stuk van de reis. Nog veel plezier, veilige autorit en goede vlucht terug.

    See you in Holland!!!

  • 10 Oktober 2016 - 19:44

    Geert:

    Ha die Ad en Janny

    Leuk weer een reisverslag van je te lezen Ad. Als ik het zo lees dan ging je logeren op een plek waar we hier met het RDT wel eens op bezoek kwamen.
    Dus ook daar stinkers.
    Behouden reis terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 249224

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: