29 mei 2011 - hoogste punt bereikt - Reisverslag uit Frisco, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 29 mei 2011 - hoogste punt bereikt - Reisverslag uit Frisco, Verenigde Staten van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

29 mei 2011 - hoogste punt bereikt

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

29 Mei 2011 | Verenigde Staten, Frisco

Vanochtend werd ik wakker door de gierende wind rondom de lodge. Dat beloofde niet veel goeds als het tegenwind zou zijn. Er stond vandaag het hoogste punt op het programma, een flinke klim met daarna een heerlijke afdaling. Volgens het hoogteprofiel was het stijgingspercentage aan de kant van het klimmen groter dan voorbij de top. Dat zou kunnen betekenen dat de afdaling in kilometers meer is dan de beklimming. En daar hou ik van.
In de keuken van de lodge zelf een klein ontbijtje samengesteld, wat een mooie blinkende keuken! Je kon er niet van de grond eten, want er lag niets. En die wind, ja wat doe je eraan, ik wil toch verder. De eerste 5 km had ik inderdaad de wind op kop. Ik heb wel eens gelezen dat tegenwind veel erger is dan een beklimming. Van een beklimming weet je of zie je waar die eindigt en er volgt dan de beloning van de afdaling. En bij tegenwind is dat allemaal niet.
Maar goed, na 5 km maakte de route een bocht waardoor de wind schuin van achteren kwam. En dat fietst heerlijk. De natuur om me heen is echt overweldigend. Zo verschrikkelijk mooi is het, ik kan wel blijven stoppen om foto’s te maken. Er moeten wel kilometers gemaakt worden, ik wil naar de top van de route. De Hoosier Pass is het hoogste punt van de route, volgens mijn GPS zou het 3450 m zijn. En ik voelde echt al wel het zuurstoftekort in de lucht. Ondanks de lage versnelling, wind in de rug, gematigde beklimmingen, moest ik regelmatig stoppen om op adem te komen.
Onderweg naar de pas kwam ik door Fairplay en wat was door op 500 Main St? Juist, het Valiton Hotel. Niet in Hartsel dus maar in Fairplay. In Fairplay was ook de hoogte saloon van de US, volgens het uithangbord dan. Ik ben nog wel gestopt voor een lekker ontbijtje, Italian BMT bij de Subways. En inderdaad Petra, nog steeds heel erg lekker. En er stond ook een ATM waar wel geld in zat. Dus alles was weer bijgevuld.
De Hoosier Pass bereikte ik rond 1 uur in de middag. Rondom flink in de sneeuw, er stond ook een auto met aanhanger met daarop een sneeuwscooter. Die kon daar zeker gebruikt worden. Ik sprak een passerende motorrijder aan die van mij een foto maakte op de pas. Richten met de camera bleek moeilijk te zijn, maar goed ik ben er geweest. En wat schetst mijn verbazing, boven op deze top heb ik zomaar verbinding met T-Mobile. Janny gebeld om mijn gevoel van dat moment te delen. Daarna het jack aan gedaan en begonnen aan de afdaling, wat een machtig gevoel, kilometers lang met 70 km/u naar beneden suizen.
Deze omgeving is een heel bekend wintersportgebied in de US, Aspen, Boulder, Breckenridge. Ik eindig vandaag in Frisco en er lag zelfs een vrijliggend fietspad tussen Breckenridge en Frisco van ca. 15 km lang. Ik overnacht in een motel, een soort grote houten blokhut. De nachten hier zijn bijzonder koud, dan wil ik dus niet in mijn tentje liggen. Vandaag 86 km gefietst, morgen is het einddoel Hot Sulphur Springs, een rit van ruim 90 km.

  • 30 Mei 2011 - 04:19

    Corné:

    Je belevenissen vanaf het "papier" en platte foto's zijn prachtig. Een zwakke afspiegeling van de werkelijkheid. Ook de moeite die het je kost is uit je verslagen te lezen. Het zijn bijzondere ervaringen, die zoveel anders zijn dan het reguliere wat voortkabbelt. In de advertentie rechts naast het kader waarin ik dit type staat wel de oplossing om een reis als de jouwe met minder moeite temoeten doormaken: een elektrische fiets bij Halfords voor maar € 999,-. Voor de volgende reis dan maar....

    Veel succes nog daar en blijf de verslagen en foto's sturen. Ze worden iedere dag gelezen. Volgens het bericht links aan de linkerkant Van dit typekader heeft je dagboek al 30089 pageviews. Voor hetgeval je mocht denken dat je het voor niets allemaal doet....

    Groetjes
    Corné

  • 30 Mei 2011 - 06:58

    Leon:

    Echt respect voor je Ad ! Zal nooit meer over je leeftijd beginnen.

  • 30 Mei 2011 - 07:10

    Bart En Nardi:

    Ad
    Schitterende vergezichten heb je gehad.
    Een ander mooi vooruitzicht is de wesr coast.
    Succes verder
    Bart

  • 30 Mei 2011 - 12:17

    Corrie:

    Hey Ad, Het hoogste punt bereikt. Geweldig. Knap dat je elke dag toch weer een verslag kunt schrijven. Het verveelt nooit hoor dus blijven doen.

    groetjes Corrie

  • 30 Mei 2011 - 13:26

    Arnold&Yardlene:

    ha Ad

    top kerel geweldig panorama
    geniet ermaar van
    groetjes van ons
    A&Y

  • 30 Mei 2011 - 18:44

    Mariet:

    Hoi hoi, jij boft lekker genieten van je vrijetijd en wij maar werken, werken en werken. Het is gewoon kei druk......

    Maar ja, boeie!!
    Ook ik lees iedere dag je avonturen met veel plezier.

    Groetjes Mariët

  • 31 Mei 2011 - 03:29

    Petra:

    Ha ha, moet steeds zo lachen als je een Italian BMT hebt gegeten... Wij zijn inmiddels al sinds zaterdag in de USA. Moet zeggen, drie meter sneeuw hadden wij ook niet echt verwacht... blijkbaar hebben ze hier, in tegenstelling tot Nederland waar het droog, droger en nog droger is, het koudste, natste seizoen hebben...
    Grappig he, hoe de Amerikanen altijd iets zoeken van hoogste, oudste, grootste etc etc..
    Groetjes,
    Petra

  • 31 Mei 2011 - 03:32

    Petra:

    Vergeet ik je helemaal te feliciteren met het behalen van het hoogste punt..
    Gefeliciteerd! Super!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 244804

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: