13 september – de vakantie wordt totaal anders - Reisverslag uit Santiago del Estero, Argentinië van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu 13 september – de vakantie wordt totaal anders - Reisverslag uit Santiago del Estero, Argentinië van Ad Brunschot - WaarBenJij.nu

13 september – de vakantie wordt totaal anders

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

13 September 2014 | Argentinië, Santiago del Estero


Vandaag hebben we 76 km gefietst en we hebben een besluit genomen. We gaan morgen naar Cordoba met de bus, ik ga proberen om de auto een week eerder te huren en dan een paar dagen eerder in Buenos Aires. We moeten namelijk toegeven dat hier fietsen niets voor ons is.
De weg van Tucuman naar Santiago del Estero, eindpunt van vandaag, gaat door een saai landschap. Heel weinig voorzieningen, slechts 1 benzinepomp onderweg. En daar kun je vaak koffie drinken in een lunchroom. Hoewel we daar nog een hele leuke ontmoeting hadden met Nicolas, een Argentijn die aan het liften was.
De weg is ook enorm druk en smal, we zijn heel blij met de spiegels op onze fietsen. We zijn meerdere malen de berm ingevlucht. Heel angstig, de vrachtwagens rijden hier zeker 100 km/uur en de andere auto’s en de daarvan afgeleide wrakken halen toch zeker 150 km/uur.
En dan de honden die ook van alle kanten met zijn vieren je achterna komen en proberen te bijten. Ik heb meerdere malen klaar gestaan met mijn mes te wachten op de aanval. Ik laat me namelijk niet bijten, als ik de keuze moet maken van de hond of ik, dan weet ik het wel. En vrijwel altijd vallen ze ook aan als je ingehaald wordt door auto’s. Kortom, het is hier echt gevaarlijk fietsen. En dat zeg ik niet snel. In Kentucky waren ook veel agressieve, loslopende honden. Maar daar was weinig verkeer, of een automobilist stopte om met zijn auto de honden te verdrijven, zodat ik er langs kon.
Dan het landschap, een hele brede strook gras aan beide kanten van de weg. Dan een hek en daarachter zover je kunt kijken struiken en bomen. Door dat gras kun je ook nergens iets vinden om je fietsen tegen aan te zetten. Alleen maar lange, 20 tot 40 meter stijgende heuvels. En de hele dag zonder een enkele bocht. Vlak voor Santiago reden we kilometers lang langs een hele grote vuilnisbelt met heel veel plastic, ingestorte gebouwen, mensen met stokken die er tussen aan het zoeken zijn, stapels brandend plastic.
En het is nog ca. 500 km naar Cordoba en volgens de kaart dezelfde weg en kaarsrecht. Het is de Ruta 9 en die is in totaal vanaf Santiago nog 1100 km.
Het enige voordeel is dat we aankwamen in Santiago en dat we dankzij de GPS het hotel snel gevonden hadden. Nee, de mails hadden ze niet gezien, die komen binnen op het kantoor en die zijn er alleen van maandag tot en vrijdag.
De busreis naar Cordoba is inmiddels geboekt. Morgen om 12.45 u gaan we 6 uur in de bus zitten en rijden we naar Cordoba, de 2e stad van Argentinie.
Ik heb mijn verslag teruggelezen en we zijn het er samen over eens dat dit de waarheid is en niets overdreven. Maar voor alle duidelijkheid, wij hebben nog steeds een hele leuke vakantie hier en we hebben het samen fijn en we blijven gewoon genieten.

  • 14 September 2014 - 14:31

    Mieke:

    Hoi Ad en Janny,

    Dat jij, Ad, niet zo van honden hield, wist ik al, maar als je met een mes klaar moet staan om ze van je af te houden, dan snap ik jouw keuze wel. Ik ben blij dat jullie een heel leuke (andere) vakantie hebben, ondanks alles. Dat is toch ook 't leuke van vakantie, dat niet alles vantevoren helemaal vast staat? Geniet er lekker van met zijn tweetjes. Jullie verhalen zijn leuk om te lezen, alsof je live verslag doet.
    Groetjes en nog heel vele plezier.
    Mieke

  • 14 September 2014 - 15:07

    Jeanne Ansems:

    Groot gelijk, ik ben gek op honden,triest dat de honden daar zo'n leven hebben ,maar om daar tussen te fietsen is niet te doen en lijkt mij ook heel eng! Het moet wel leuk blijven ! Fietsen kun je altijd nog.Lekker relaxen in de bus naar Cordoba , veel plezier en goede reis naar Buenos Airis. Heerlijk blijven genieten van alles. En het blijft 'n hele knappe presentatie wat jullie ondernemen!
    Zonnige groet Jeanne Ansems

  • 14 September 2014 - 16:23

    Corrie:

    Hoi Ad en Janny. Ik heb jullie verslagen gelezen en denk dat jullie een goede beslissing hebben genomen. Maar het zal ook wel een moeilijke beslissing zijn geweest. Want fietsen was toch jullie doel. Blijf genieten.

    growtjes Corrie en Frits

  • 14 September 2014 - 16:25

    G.claessen:

    Hoi Janny / Ad

    Oma is hier geweest en heeft mij er gewezen op dat we jullie verhaal weer kunnen volgen via waarbenjenu.nl, ik heb een paar dagen terug gelezen en het lijkt me inderdaad beter en veiliger dat de fiets aan de wilgen gaat, jullie hebben genoeg beweging gehad lijkt mij nu nog een tijdje relaxen.

    Groetjes Joost en Geert.

    P.s Janny, Joost ziet graag wat meer foto`s van jou.

  • 14 September 2014 - 16:37

    Corne:

    Hee Ad en Janny,

    Goed besluit. Ik denk dat er betere momenten bestaan dan onzacht in aanraking te komen met een vrachtwagen of een hond, om maar niet te spreken van gesandwicht te worden tussen beiden. Het moet leuk, ontspannen en veilig blijven.
    De laatste foto bij dit verslag heb ik vergroot, vanwege de vage grijze opening tussen het "groen" op de horizon. Dat is dus die weg zonder bochten...

    Blijf lekker genieten!

  • 14 September 2014 - 17:56

    Frank:

    Hai Ad en janny

    Goeie beslissing.
    Op tijd in de gaten hebben dat het niet zo is als je verwacht had. Dan heb je nog tijd zat om er iets van te maken. Heel stabiel dat jullie dat met elkaar op tijd besproken hebben en niet "voor elkaar dan toch maar door gaan".
    Die honden, ja, daar heb ik ook enige ervaring mee. ( zoals je weet ). Mogelijk had een hele doos "pepperspray" wel aardig geweest om ze op afstand te houden. Wat ik tussen de regels door lees is wel het feit dat de mensen daar over het algemeen erg aardig zijn. Het is en blijft een avontuur waar jullie voor gekozen hebben. Blijf daar nu van uit een ander oogpunt mee door gaan en maak er iets van. Blijf vooral avontuurlijk en op 315 (voor intimi) laten we de honden (mochten die er zijn) buiten als jij (Ad) weer terug bent.
    Fijne en leuke tocht gewenst.
    Frank en Yvonne

  • 14 September 2014 - 19:54

    Mmonique:

    Hoi Ad en Janny,
    tjonge wat een verhaal, goed besluit van jullie. Nog veel plezier samen, maar dat gaat wel lukken als ik het zo lees.
    groetjes Monique (en Frank)

  • 14 September 2014 - 21:01

    Linda:

    Hey Ad en Janny,

    Heel slim en moedig van jullie om de plannen om te gooien. Weer improviseren, maar dat is aan jullie wel besteed. Dadelijk wordt t een stuk relaxter zonder de angst gebeten te worden of aangereden te worden. Keep on your dreams and enjoy!

    Groetjes Linda

  • 14 September 2014 - 22:26

    Rita:

    Hallo Janny en Ad

    Soms moet je je doelen bijstellen, zo te lezen een hele juiste beslissing.
    Nog een hele mooie vakantie.

    groetjes Rita

  • 14 September 2014 - 23:07

    Arnold & Yardlene:

    Goede keuze
    Moeilijk maar goed jullie kunnen er nu meer van gaan genieten.
    Grtjssss

  • 15 September 2014 - 18:26

    Gallina:

    Beste Ad en Janny,
    Hier een berichtje van een onbekende, die ook geniet van jullie verhalen.
    Al zo'n jaar of 6 kom ik in Argentinië en pas een jaar of 2,3 geleden zag ik de eerste fietsen in Buenos Aires verschijnen. Het laatste jaar zijn ze zelfs fietspaden aan het aanleggen en kun je leuke tochtjes (met gids) maken. Wat ik wil zeggen, Argentinië is gewoon geen fietsland. Er wordt zeker in het gebied waar jullie geweest zijn totaal geen rekening gehouden met een fietser, ze weten gewoon niet wat ze daar mee aan moeten. En dat geld ook voor de honden, die zien ook nooit fietsers ;-)
    Goed besluit van jullie om de reisplannen om te gooien. Ga wel nog genieten want het is zo'n prachtig land!
    (Als jullie nog tips willen bezoek dan eens het wereldwijzer/Argentinië forum , daar schrijf ik ook vaak)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ad

Mijn lijstje met steden en landen is nog lang, ik hoop dat ik de gelegenheid blijf hebben om het lijstje af te werken. Ik wil nog heel veel van de wereld zien.

Actief sinds 04 Dec. 2009
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 244683

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2018 - 14 November 2018

Vietnam en Laos

18 Juli 2018 - 21 Juli 2018

220 km door Gelderland

13 September 2016 - 13 Oktober 2016

USA 2016

21 Juni 2015 - 28 Juni 2015

Vennbahn

03 September 2014 - 10 Oktober 2014

Argentinie

10 December 2012 - 10 Januari 2013

van Saigon naar Bangkok

22 April 2011 - 10 Juli 2011

Dwars door Amerika

Landen bezocht: